home    contact

 

Vochtmeting / osmose onderzoek

 

Bij de aanschaf van een polyester vaartuig  is het gebruikelijk om een osmose / vocht onderzoek te verrichten.  Dit om uw te behoeden voor evt. dure osmose reparaties. 

 

Osmose is een veel voorkomend verschijnsel waarbij water door de gelcoat het laminaat van het schip in dringt en daar reageert met de daar aanwezige stoffen en zuren. Deze zuurhoudende stoffen bouwen druk op achter de gelcoat, waardoor blazen en scheuren kunnen ontstaan. Wanneer de gelcoat op deze manier beschadigd wordt, zuigt het laminaat water op als een spons.

 

Bij osmose onderzoek wordt het vochtgehalte en evt. de zuurgraad in het laminaat gemeten. Is het laminaat (te) vochtig, dan heeft het schip een verhoogd risico om in de nabije toekomst echte osmose (de blaasjes) te ontwikkelen. Een vochtig laminaat lijdt echter niet per definitie tot osmose blaasjes.

 

Ook wanneer u de boot al jaren in uw bezit heeft, kan het erg verstandig zijn om  het vochtgehalte van het onderwaterschip af en toe na te meten; ook wanneer er nog geen blaasjes zichtbaar zijn.  Dit is echter iets wat veel minder boot eigenaren vanwege de kosten achterwege laten. Dit terwijl  zeer prijzige osmose behandeling in veel gevallen voorkomen kan worden.

 

Sailing Friesland gebruikt voor de vochtmetingen een Tramex Skipper Plus en een Sovereign vochtmeter. Deze apparaten zijn  niet-destructieve voor het detecteren van vocht in polyester (glasvezel) en houten boten.  Hierbij is het mogelijk om een oppervlakte en een diepte ( 3mm ) meting te doen.

 

 

Wat kunnen wij voor u betekenen! 

 

Een vochtmeting zal aangeven of het laminaat vocht heeft opgenomen. Helaas komt polyester in zoveel verschillende uitvoeringen voor dat een meter niet goed geijkt kan worden. Daardoor geeft de meter géén absolute vochtpercentages weer.

Wel kunnen de gemeten waarden boven en onder de waterlijn worden vergeleken. Hieraan kan worden afgelezen of de romp vocht heeft opgenomen of niet. Heeft het laminaat geen of weinig vocht opgenomen, dan is er ook geen kans op osmose/hydrolyse. Als het laminaat wél vocht heeft opgenomen wordt de kans op osmose/hydrolyse vergroot. Het is helaas niet mogelijk om hier harde richtlijnen voor te geven.

Bij een Vochtmeting wordt de het gehele onderwaterschip in kaart gebracht. Onze voorkeur heeft, om na  +/-   6  maanden een tweede meting doen. Door de tweede meting (hierbij rekening houden met de luchtvochtigheid en temp) kan nauwkeuriger na worden gegaan of er daadwerkelijk vocht in de romp aanwezig is en waardoor er evt. een verhoogde kans op osmose is.

 

Het liefste meten wij rechtstreeks op de scheepsromp! (antifouling kan de meting verstoren)

 

Tijdens het onderzoek kan evt. ook het afkloppen van het laminaat, roerlagers, kielromp verbinding, schroef, anodes en schroefasuithouder mee worden genomen.

 

Is het vochtgehalte te hoog, dat is het in ieder geval verstandig om de boot elke winter op de kant te stallen. Wanneer het vochtgehalte gedaald is dan kunt u evt.  een laag epoxy aanbrengen. 

 

Heeft u boot osmose, dan heeft u de keuze uit; krabben of schillen. Stralen kan ook, maar heeft niet onze voorkeur. 

 

Er zijn vele manieren om osmose aan te pakken, wij adviseren aan de hand van de ervaring die wij zelf hebben opgebouwd!

 

Lees tip: De keuring van een polyester zeiljacht door Koos Blonk.

 

 

 

 

Kosten  vochtmeting  door Sailing Friesland  (Binnen Friesland , incl reiskosten,  excl eilanden)
 

5 -  10 meter   1 x  vochtmeting:  125,-     2e schip op locatie  € 75,-     

10 -15 meter   1 x  vochtmeting:  150,-     2e schip op locatie  € 100,

 

 

5 -  10 meter   2 x  vochtmeting:  150,-     2e schip op locatie  € 100,-     

10 -15 meter   2 x  vochtmeting:  200,-     2e schip op locatie  € 100,

 

 

Kosten verhuur vochtmeter (Sovereign)

 

Dagverhuur  50,-     borg  250,-      incl. uitleg; interpreteren van meetwaarden.  Er wordt ook een handleiding meegeleverd!